Reisverzekeringkorting.nl

Vragen over reisverzekeringen

055 540 04 09 (09.00 - 17.00 uur op werkdagen)

Snelle schadeafhandeling bij Mondial Assistance

Tijdens je vakantie kan het gebeuren dat je laptop wordt gestolen of dat je koffer beschadigd tijdens de vlucht. Wanneer je de juiste reisverzekering hebt afgesloten kun je hiervoor een schadeclaim indienen bij je reisverzekeraar. Er zijn echter wel een aantal punten waar je goed op moet letten.

Dien je claim zo snel mogelijk in
Hoe eerder je een claim indient, des te beter. Bij voorkeur nog tijdens je vakantie. Je kunt je schade eenvoudig online melden aan Mondial Assistance. Verzamel hiervoor zoveel mogelijk bewijsmateriaal zoals nota’s, een proces-verbaal etc.

Schade online melden
Mondial Assistance adviseert haar klanten de schade bij voorkeur online te melden. Zij streven ernaar om online schadeclaims binnen vijf dagen af te handelen. Bewijsmateriaal kun je ingescand meesturen.

Online zijn er verschillende aangifteformulieren beschikbaar:

  • Reisbagage-schade: bij schade aan of verlies van bagage.
  • Annulering/Reisonderbreking: bij annulering of onderbreking van de reis.
  • SOS-schade: gemaakte kosten in verband met hulpverlening door de Alarmcentrale.
  • Ziekte/Ongeval: voor het claimen van medische kosten ten gevolge van ziekte of een ongeval.

Schriftelijk schade melden
Mocht je niet over de middelen beschikken om je schade online te melden, dan kan dat ook schriftelijk. Je kunt de aangifteformulieren downloaden en uitprinten of telefonisch aanvragen.

Uitkering niet vanzelfsprekend
Mondial Assistance bekijkt het schadeformulier met het bijgeleverde bewijsmateriaal en beoordeelt of jouw claim terecht is. Zo bekijken ze onder andere of jouw schadeclaim overeenkomt met de afgesloten dekking. Dien je bijvoorbeeld een claim in voor medische kosten die gemaakt zijn in het buitenland, dan moet je wel de aanvullende dekking Medische Kosten hebben afgesloten. Het toewijzen van een vergoeding hangt dus af van de soort reisverzekering die je hebt afgesloten, de polisvoorwaarden en de omstandigheden waarin de schade of diefstal is ontstaan.

Helaas komt er nog steeds veel fraude voor bij reisverzekeraars. Met name daardoor zijn reisverzekeraars genoodzaakt een claim kritisch te bekijken. Camera’s, telefoons, zonnebrillen en merkkleding worden vaak ten onrechte geclaimd.

Neem normale voorzichtigheid in acht
Mondial Assistance verwacht dat je normale voorzichtigheid in acht neemt. Dat betekent dat jij zorgvuldig omgaat met je eigendommen. Geld, kostbaarheden en reisdocumenten draag je daarom altijd bij je of berg je op in een kluis. Wordt je bagage onbeheerd achtergelaten, dan is de kans groot dat deze gestolen wordt. Uitkering van schade zal dan niet vanzelfsprekend zijn.

Het verzamelen van bewijsmateriaal
Verzamel zoveel mogelijk bewijsstukken, want op die manier kan je claim sneller afgehandeld worden. Daarom een aantal handige tips hoe je bewijs kunt verzamelen:

  • Doe altijd aangifte bij de lokale politie en vraag om een kopie van het proces-verbaal.
  • Vraag ook de reisleiding of de vervoersmaatschappij een schriftelijke verklaring te laten opstellen, dit wordt ook wel PIR genoemd (Property Irregularity Report).
  • Zijn er getuigen aanwezig, vraag dan een telefoonnummer.
  • Maak foto’s om het geheel duidelijker te maken.
  • Bewaar alle nota’s van de gemaakte kosten.

Vergoeding van de schade
Wanneer blijkt dat de claim binnen de voorwaarden en dekking valt, kan het schadebedrag uitgekeerd worden. Hoeveel dat is hangt af van verschillende factoren, namelijk:

  • De hoogte van het eigen risico.
  • Maximaal verzekerde bedrag.
  • Dagwaarde.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.