Bagagedekking reisverzekering: Wat krijg ik als vergoeding?
Bij de kortlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance is ook reisbagage meeverzekerd. Het gaat daarbij om verlies/diefstal van kostbaarheden, voorwerpen of reisdocumenten, voor een maximaal bedrag van € 4.000,-. Bij de doorlopende reisverzekering kan je zelf kiezen of en welke bagagedekking je wilt meeverzekeren.
Mocht je in je vakantie of tijdens je reis te maken krijgen met diefstal of schade aan je bagage, dan kan je een claim indienen. Als de schade onder de dekking van de verzekeringsvoorwaarden valt, dan ontvang je een vergoeding. Om de vergoeding te bepalen, maakt Allianz Global Assistance gebruik van een afschrijvingslijst.
Wat is afschrijving en waarom van belang?
Als je nieuwe goederen koopt, dan worden deze na verloop van tijd minder waard. Dit heet afschrijving. Dat spullen minder waard worden komt bijvoorbeeld door gebruik, of omdat er nieuwe modellen van dat product op de markt komen. Een goed voorbeeld hiervan zijn mobiele telefoons en elektronische apparatuur. Deze producten worden dan ook sneller minder waard.
Afschrijvingslijst reisbagage
Om inzichtelijk te maken in hoeveel jaar een product wordt afgeschreven, hanteert Allianz Global Assistance een afschrijvingslijst. In deze lijst kan je aflezen hoeveel procent en in welke periode een artikel wordt afgeschreven. De afschrijvingslijst is ingedeeld in categorieën en kan je hier inzien: Afschrijvingslijst reisbagage »
Nieuwwaarde en dagwaarde
De nieuwwaarde is het bedrag wat je nodig hebt om het artikel opnieuw te kunnen kopen. Dat kan een ander bedrag zijn dan waarvoor je het artikel ooit hebt gekocht. Als je bijvoorbeeld een kapotte zonnebril claimt die je vorig jaar gekocht hebt voor € 150, maar nu te koop is voor € 120, dan gaat Allianz Global Assistance uit van € 120 nieuwwaarde.
De dagwaarde is de waarde die het artikel op het moment van schade heeft. Dit is de nieuwwaarde minus de afschrijving. Om de afschrijving te bepalen, wordt er gebruikt gemaak van de afschrijvingslijst. Deze lijst laat zien in hoeveel procent of in hoeveel jaar (in gelijke bedragen) een artikel door Allianz Global assistance wordt afgeschreven.
Hoe wordt de vergoeding vastgesteld?
Om de vergoeding voor een product te bepalen, wordt eerst de huidige nieuwwaarde vastgesteld. Vervolgens wordt op de afschrijvingslijst gekeken wat het afschrijvingsbedrag is. Het bedrag wat overblijft krijg je vergoed.
- Voorbeeld 1: Tijdens een reis verlies je een bril van € 150. Je hebt deze bril twee jaar geleden gekocht. Een bril wordt afgeschreven in vijf jaar. Dat betekent dat de bril elk jaar € 30 (€ 150 gedeeld door 5) minder waard wordt. Na twee jaar is deze bril dus 2 x € 30 = € 60,- minder waard geworden. Een gelijkwaardige nieuwe bril kost nu € 130. Dat bedrag minus de afschrijving van € 60 = € 70,- Dat bedrag is dan de vergoeding voor jouw schade.
- Voorbeeld 2: Tijdens een reis verlies je een gouden ketting van € 500. Je hebt deze ketting drie jaar geleden gekocht. De afschrijving voor sieraden na het eerste jaar bedraagt 10%. In dat geval krijg je € 500 minus € 75,- (10% afschrijving) = € 425,-
Tip: meld schade online
Heb je tijdens je reis te maken gehad met een schade? Dan kan je jouw schadeclaim het beste online melden. Wij adviseren je om direct alle bewijsstukken mee te sturen, zoals getuigenverklaringen, bewijs aangifte bij de locale politie en eventuele foto’s, maar ook de originele aankoopnota. Allianz Global Assistance kan dan sneller vaststellen wat de uiteindelijke vergoeding bedraagt.
Vragen?
Heb je vragen over het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering? Stuur een e-mail naar: [email protected] of bel ons, telefoon: 055 – 540 04 09 (van 09.00 – 12.00 uur op werkdagen).