Reisverzekeringkorting.nl

Vragen over reisverzekeringen

055 540 04 09 (09.00 - 17.00 uur op werkdagen)

Vooral Nederlandse jongeren in de problemen tijdens vakantie buitenland

Nederlandse jongeren in de problemen tijdens vakantie

Nederlandse jongeren in de problemen tijdens vakantie

Zo’n 44 procent van de Nederlandse vakantiegangers heeft tijdens een recente reis in het buitenland iets vervelends meegemaakt, variërend van klein ongemak tot ernstige situaties zoals ziekte, ongevallen of arrestaties.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het gaat met name om jongeren (18-25 en 26-35 jaar) en nauwelijks om 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld, hoger opgeleiden.

Top 15 problemen in het buitenland

De top 15 meest voorkomende nare situaties tijdens de vakantie binnen of buiten Europa:

  1. Geld/pinpas/creditcard gestolen of verloren (13%).
  2. Waardevolle spullen zoals telefoon, sieraden gestolen of verloren (12%).
  3. Medicijnen vergeten of kwijtgeraakt (10%).
  4. Slachtoffer van beroving of zakkenrollerij (9%).
  5. Paspoort/ ID-kaart/ rijbewijs gestolen of verloren (9%).
  6. Ernstig lichamelijk letsel of ernstige ziekte, waarvoor ziekenhuisopname nodig was (8%).
  7. Verkeersongeluk (6%).
  8. Slachtoffer van oplichting (5%).
  9. Natuurramp zoals ernstige overstromingen, aardbeving (5%).
  10. Tropische ziekte opgelopen (4%).
  11. Problemen met de autoriteiten zoals politie, justitie) in het vakantieland (3%).
  12. Vermissing (2%).
  13. Slachtoffer van geweldsmisdrijf (2%).
  14. Arrestatie (1%).
  15. Overige, zoals autopech, overlijden familielid, vliegtuigpech, ‘gewoon’ ziekte (3%).

Narigheid tijdens vakanties gebeurt vaker buiten Europa dan binnen Europa. Wél is het zo dat de groep die alleen binnen Europa op vakantie gaat vrij groot is (iets meer dan de helft).

De meest genoemde instanties waar hulp, ondersteuning of advies wordt gevraagd door vakantiegangers die iets vervelends hebben meegemaakt, zijn de plaatselijke autoriteiten (39%) en de reisverzekering (38%). Een Nederlandse ambassade of consulaat wordt met 17% het minst vaak genoemd. 16% geeft aan géén hulp of advies van anderen te hebben ingeroepen en het zelf te hebben opgelost. Dit geldt het sterkst voor 55-plussers.

Jongeren vragen hulp bij Nederlandse ambassade

Vakantiegangers die hulp of advies vragen bij een Nederlandse ambassade of consulaat zijn met name jongeren (18-25 en 26-35 jaar). Het betreffen nauwelijks 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden. Mensen die in een groep reizen schakelen vaker dan mensen die alleen reizen hulp in van een Nederlandse ambassade of consulaat.

Het vaakst wordt bij een Nederlandse ambassade of consulaat aangeklopt in geval van een gestolen of verloren paspoort, geld of waardevolle spullen. Voor een gestolen of verloren paspoort geldt dat hulp of advies inschakelen bij een Nederlandse ambassade op plek 3 staat van meest genoemde instanties. Bij de andere twee (gestolen of verloren geld of waardevolle spullen) komt de ambassade niet in de top 3 voor.

Gebeurtenissen die relatief weinig voorkomen, maar waarbij men – als het dan toch gebeurt – wél naar een Nederlandse ambassade of consulaat gaat zijn ‘slachtoffer geweldsmisdrijf’, ‘vermissing’ en ‘problemen  met de autoriteiten in het land waar men was’.

Over de auteur: Rob Demmers

Rob Demmers schrijft al sinds 2011 over reis- en annuleringsverzekeringen en is een groot deel van zijn werkzame leven actief in de assurantiebranche. Hij is in het bezit van de diploma’s (Wet op het financieel toezicht): Wft-Basis en Wft-Schade particulier. Beide uitgegeven door het Ministerie van Financiën.

Lees alle artikelen van Rob »