Reisverzekeringkorting.nl

Vragen over reisverzekeringen

055 540 04 09 (09.00 - 17.00 uur op werkdagen)

Reisverzekering nu ook quarantainedekking op bestemming

Allianz Global Assistance biedt verzekerden nu een extra quarantainedekking op de reisverzekering voor een groen of geel gebied. Daardoor wordt het voor verzekerden gemakkelijker om weer een reis te boeken.

Reisverzekering nu ook quarantainedekking op bestemming

Veel reizigers zijn nu in onzekerheid over het reisadvies van hun bestemming en wachten af om te boeken. Met de quarantainedekking op de reisverzekering is men verzekerd van een vergoeding voor extra reis- en verblijfskosten wanneer de (lokale) overheid een individuele quarantaineverplichting oplegt vanwege Covid-19. Dit geldt ook als de overheid van het land dit specifiek oplegt voor de accommodatie waarin een verzekerde verblijft, waardoor hij niet op de geplande datum terug kan reizen naar Nederland. Zelfs wanneer de accommodatie in z’n geheel in quarantaine moet (met uitzondering van cruiseschepen). De dekking geldt voor alle verzekerden zonder dat hiervoor extra premie is verschuldigd. Onderstaand lees je een toelichting op de dekking.

Clausule extra reis- en verblijfskosten Allianz Global Assistance

Voor de reisverzekering van Allianz Global Assistance met SOS hulpverlening, geldt dat je ook verzekerd bent voor extra reis- en verblijfskosten als gevolg van verplichte quarantaine wegens COVID-19. Het gaat hierbij om de voorwaarden van zowel de kortlopende- als de doorlopende reisverzekering. De dekking geldt voor alle personen die op de polis staan. Je bent géén extra premie voor deze dekking verschuldigd!

Wat is verzekerd?

Verzekerd zijn de extra reis- en verblijfskosten als je onverwacht langer op de reisbestemming moet blijven, omdat de (lokale) overheid van de reisbestemming jou een verplichte quarantaine wegens COVID-19 oplegt. Dit geldt ook als je in quarantaine moet vanwege verblijf in een specifiek door de (lokale) overheid genoemde accommodatie. Cruiseschepen zijn hierop uitgezonderd.

Wanneer ben je verzekerd?

Je bent alleen verzekerd als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:

  • De vertrekdatum van de geboekte reis valt in de periode van 15 april tot en met 31 december 2021;
  • Het gaat om een reis binnen de Europese Unie of om een pakketreis conform de Wet op de Reisovereenkomst;
  • Op het moment van vertrek geldt er op de website nederlandwereldwijd.nl een door het ministerie van
    Buitenlandse Zaken gegeven reisadvies ‘groen of geel’ voor jouw reisbestemming;
  • De (lokale) overheid van jouw reisbestemming heeft een verplichte quarantaine opgelegd specifiek voor jou
    persoonlijk of voor de accommodatie waarin je verblijft, waardoor je op de geplande terugreisdatum niet
    kunt/kunnen terugreizen naar Nederland;
  • Je hebt toestemming van de Alarmcentrale van Allianz Global Assistance gekregen voor het maken van deze
    kosten.

Wanneer ben je niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als:

  • Je verblijft op een cruiseschip;
  • De (lokale) overheid een deel van het gebied of plaats waarin je verblijft in quarantaine plaatst;
  • Je in aanmerking komt voor vergoeding van de door deze quarantaine gemaakte onvoorziene extra verblijfs en/of reiskosten door bijvoorbeeld de (lokale) overheid op de reisbestemming, de Nederlandse overheid, jouw
    vervoerder, luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie;
  • Je niet van te voren toestemming van de Alarmcentrale van Allianz Global Assistance hebt gekregen voor het
    maken van de extra reis- en verblijfkosten.

Wat krijg je vergoed?

  • Noodzakelijke extra verblijfskosten tot de maximum bedragen in de door jou verzekerde dekking voor SOS
    hulpverlening bij “gedwongen oponthoud”.
  • Extra reiskosten per openbaar vervoer naar Nederland.
  • Allianz vergoed maximaal € 1.000, – per persoon, per polis.

Belangrijk: Je moet wel vooraf toestemming hebben voor het maken van deze kosten van de Alarmcentrale van Allianz Global Assistance: +31 (0)20 592 92 92 (dag en nacht bereikbaar).

Veel gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus en een reisverzekering bij Allianz Global Assistance (FAQ)

Lees hier de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus en een reisverzekering bij Allianz Global Assistance. Belangrijk is om te weten dat je gewoon verzekerd bent als je reist naar landen met kleurcode groen of geel, maar niet verzekerd bent voor corona gerelateerde schade in landen met kleurcode oranje (alleen noodzakelijke reizen) of rood (niet reizen).

Ik reis naar of verblijf in een land waar de kleurcode van het reisadvies vanwege corona oranje is. Volgens de voorwaarden van de verzekering ben ik niet verzekerd voor ‘corona-gerelateerde gebeurtenissen’. Maar als ik gevaccineerd ben tegen corona, ben ik dan wel volledig verzekerd?

Als je reist naar een land waar de kleurcode van het reisadvies oranje is, dan worden de kosten voor corona gerelateerde schade niet vergoed. Hierbij maakt het niet uit of je wel of niet gevaccineerd bent. Het reizen naar een land waarvoor het reisadvies oranje of rood is, raden we ook om deze reden dus nadrukkelijk af. 

Voor mijn bestemming geldt dat ik het gebied alleen mag inreizen als ik me laat testen op corona. Krijg ik de kosten voor deze test vergoed op mijn reisverzekering?

Je verplicht laten testen op het coronavirus is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen gedekte gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed. Ook niet als je verzekerd bent voor aanvullende medische kosten.
Mocht je positief testen op corona en niet mogen reizen naar het betreffende land, dan worden de annuleringskosten vergoed als je een annuleringsverzekering hebt gesloten.

Als ik wel naar een gebied reis met kleurcode oranje of rood, worden mijn medische kosten dan vergoed?

Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje (en rood) reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering  geen dekking voor corona gerelateerde schades als je daar naar toe reist. Wordt echter je camera gestolen of loop je een andere ziekte op dan corona, dan is dit wel verzekerd. Wees uiteraard voorzichtig met je gezondheid en houd je aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.

Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?

Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale via het telefoonnummer +31 (0) 20 592 9292. Als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten, dan worden de medische kosten volledig vergoed. Let op: De medische kosten en andere corona gerelateerde kosten worden niet vergoed als op jouw bestemming een negatief reisadvies geldt (kleurcode oranje of rood). Geldt code geel of groen op je bestemming, dan worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed. 

Meer informatie?

Wil je meer informatie over een Allianz reisverzekering of heb je specifieke vragen? Neem dan contact met ons op: 055-540 04 09 tijdens kantooruren op werkdagen of stuur een e-mail naar info@reisverzekeringkorting.nl in Apeldoorn.

Rob Demmers

Over de auteur: Rob Demmers

Rob Demmers schrijft al meer dan 10 jaar over reis- en annuleringsverzekeringen van Allianz en is een groot deel van zijn werkzame leven, actief in de assurantiebranche. Rob is in het bezit van de diploma’s Wft-Basis en Wft-Schade particulier, beide uitgegeven door het Ministerie van Financiën (Wet op het financieel toezicht).

Lees alle artikelen van Rob »

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.