Reisverzekeringkorting.nl

Vragen over reisverzekeringen

055 540 04 09 (09.00 - 17.00 uur op werkdagen)

Verzekeraars komen met begrijpelijke polisvoorwaarden door inconen

VoorwaardenVerzekeraars komen vanaf 1 januari met een ingrijpende herziening van de manier waarop consumenten worden geïnformeerd over wat gedekt is met een verzekering. Voor de vijftien meest gangbare verzekeringen, waaronder een reisverzekering,  gaan nieuwe regels gelden voor het weergeven van de belangrijkste eigenschappen van een polis.

Door iconen wordt in een oogopslag duidelijk gemaakt wat wel, maar ook wat niet onder de dekking valt. Met deze digitale ‘verzekeringskaarten’ komen verzekeraars tegemoet aan een wens van consumenten. Uit onderzoek blijkt dat verzekerden vaak niet goed op de hoogte zijn van de voorwaarden en uitsluitingen.

Eenvoudige en duidelijke informatie gewenst

Een recent onderzoek van GfK in opdracht van het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat consumenten veel belang hechten aan eenvoudige en duidelijke informatie over verzekeringen. Ruim 91 procent van de ondervraagden zegt dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt door verzekeringen, 89 procent stelt dat men snel wil kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85 procent verlangt helder taalgebruik.

Veel klanten (46 procent) zijn bij het kopen van een verzekering voor hun gevoel slecht op de hoogte van wat er in de polisvoorwaarden staat. Bijna de helft (43 procent) vindt polisvoorwaarden van verzekeraars lastig met elkaar te vergelijken en een kwart (24 procent) van de verzekerden meent dat het ‘moeilijk te zien’ is wat wel en niet gedekt is.

Verzekeringskaarten

De verzekeringskaarten, waaraan ruim een jaar is gewerkt, voorzien volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond duidelijk in een behoefte. Directeur Bart Combée van de Consumentenbond heeft de eerste verzekeringskaart in ontvangst genomen en spreekt van een “belangrijke vernieuwing, die de klant een veel beter inzicht geeft in wat gedekt is”.

De verzekeringskaarten worden het komend jaar verplicht ingevoerd voor de meest gangbare verzekeringen zoals auto- en woonhuisverzekeringen, maar ook voor meer complexe producten zoals arbeidsongeschiktheids- of rechtsbijstandverzekeringen. Ze zijn uitvoerig getest in consumentenpanels. Consumentenonderzoek toont aan dat het digitale document bijdraagt aan een beter begrip van de verzekering.

Over de auteur: Rob Demmers

Rob Demmers schrijft al sinds 2011 met passie over reis- en annuleringsverzekeringen en is een groot deel van zijn werkzame leven actief in de assurantiebranche. Al in 1990 behaalde hij zijn Assurantie B diploma. Hij heeft gewerkt voor o.a. RVS Verzekeringen (nu Nationale Nederlanden), ZilverenKruis, ANOZ verzekeringen, Kentron Adviesgroep en Meeùs (nu onderdeel van Aon). Rob schreef destijds regelmatig voor assurantievakbladen, met name over zorgverzekeringen.
Na een aantal jaren gewerkt te hebben in het online marketing vakgebied, is Rob gaan bloggen. Het schrijven is inmiddels onder zijn huid gekropen en redactiewerkzaamheden behoren tot zijn belangrijkste dagtaak.
Hij is in het bezit van het diploma Wft-Basis die is uitgegeven door het Ministerie van Financiën.

Lees alle artikelen van Rob »

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.