Verzekeraars komen met begrijpelijke polisvoorwaarden door inconen
Verzekeraars komen vanaf 1 januari met een ingrijpende herziening van de manier waarop consumenten worden geïnformeerd over wat gedekt is met een verzekering. Voor de vijftien meest gangbare verzekeringen, waaronder een reisverzekering, gaan nieuwe regels gelden voor het weergeven van de belangrijkste eigenschappen van een polis.
Door iconen wordt in een oogopslag duidelijk gemaakt wat wel, maar ook wat niet onder de dekking valt. Met deze digitale ‘verzekeringskaarten’ komen verzekeraars tegemoet aan een wens van consumenten. Uit onderzoek blijkt dat verzekerden vaak niet goed op de hoogte zijn van de voorwaarden en uitsluitingen.
Eenvoudige en duidelijke informatie gewenst
Een recent onderzoek van GfK in opdracht van het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat consumenten veel belang hechten aan eenvoudige en duidelijke informatie over verzekeringen. Ruim 91 procent van de ondervraagden zegt dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt door verzekeringen, 89 procent stelt dat men snel wil kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85 procent verlangt helder taalgebruik.
Veel klanten (46 procent) zijn bij het kopen van een verzekering voor hun gevoel slecht op de hoogte van wat er in de polisvoorwaarden staat. Bijna de helft (43 procent) vindt polisvoorwaarden van verzekeraars lastig met elkaar te vergelijken en een kwart (24 procent) van de verzekerden meent dat het ‘moeilijk te zien’ is wat wel en niet gedekt is.
Verzekeringskaarten
De verzekeringskaarten, waaraan ruim een jaar is gewerkt, voorzien volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond duidelijk in een behoefte. Directeur Bart Combée van de Consumentenbond heeft de eerste verzekeringskaart in ontvangst genomen en spreekt van een “belangrijke vernieuwing, die de klant een veel beter inzicht geeft in wat gedekt is”.
De verzekeringskaarten worden het komend jaar verplicht ingevoerd voor de meest gangbare verzekeringen zoals auto- en woonhuisverzekeringen, maar ook voor meer complexe producten zoals arbeidsongeschiktheids- of rechtsbijstandverzekeringen. Ze zijn uitvoerig getest in consumentenpanels. Consumentenonderzoek toont aan dat het digitale document bijdraagt aan een beter begrip van de verzekering.