Je reisverzekeraar flessen kan je duur komen te staan
Een leuke vakantie gehad maar je geld is op. Voor sommigen een reden om te kijken of ze wat geld kunnen incasseren door met hun reisverzekering te frauderen. Dat kan uitlopen op een duur grapje en vervelende consequenties hebben voor vele jaren. Dat blijkt wel uit een zaak van het KiFid naar aanleiding van een klacht van de de familie A.
De reisverzekeraar had de familie stevig aangepakt omdat bleek dat ze waterschade aan hun goederen, ontstaan tijdens de vakantie, hadden verzonnen en meer frauderende handelingen pleegden. In plaats van een schade-uitkering van € 1.265 kreeg de familie een factuur van € 2.513,- voor onderzoekskosten, werden ze uit de verzekering gegooid en staan ze voor acht jaar op de zwarte lijst. Dat vond de familie buitenproportioneel en op hun beurt dienden ze een klacht in tegen de reisverzekeraar bij het KiFid (het financiële klachteninstituut).
Nog even de zaak in het kort toegelicht: De familie A. had een beroep op de reisverzekering gedaan voor waterschade aan goederen, waaronder een iPad, telefoon en föhn, die tijdens de vakantie was ontstaan. Op 18 augustus 2015 was door noodweer met zware regenval een gedeelte van het hotel komen blank te staan, waaronder de kamer van de familie. Hierdoor zijn diverse goederen door vocht aangetast. De familie claimde de volgende schade aan de reisbagage:
– iPad Apple € 400,-
– Föhn € 50,-
– Kleding € 150,-
– Schoenen € 350,-
– Stekkerdoos € 10,-
Daar kwam later nog een Samsung Galaxy S4 bij ter waarde van € 305,- Waardoor de het totale claimbedrag opliep tot € 1.265,-
De reisverzekeraar vertrouwde het zaakje niet en liet onderzoek doen door een schade-expert. Bij onderzoek naar de schade bleek dat de goederen niet in die mate waren beschadigd als de familie had opgegeven. Een verklaring van de reparateur dat de iPad en de telefoon onherstelbaar beschadigd waren, bleek in strijd met de waarheid en te zijn afgegeven op verzoek van de frauderende familie.
De klachtencommissie van het KiFid boog zich over de klacht en concludeerde dat de familie opzettelijk onware informatie heeft verstrekt met het doel de verzekeraar te misleiden. De door de verzekeraar getroffen maatregelen, te weten afwijzing van de claim, opzegging verzekering, terugvordering onderzoekskosten en registratie in het Incidentenregister en in het Extern Verwijzingsregister van de persoonsgegevens van de familie is naar het oordeel van de Commissie terecht en proportioneel.
Lees hier het complete verslag van de uitspraak van het KiFid: www.kifid.nl/fileupload/jurisprudentie/GeschillenCommissie/2016/uitspraak_2016-568.pdf