Onderzoek: ‘Aanspreken op gedrag verbetert hergebruik hotelhanddoeken’
We hebben ze allemaal wel eens op een hotelkamer zien liggen. Kaartjes met de boodschap die gasten moet aansporen handdoeken niet al na één keer gebruiken in de was te doen. Toch blijkt er nog veel te winnen is op dat gebied. TUI onderzocht of de manier waarop deze boodschap gebracht wordt, van invloed is op het gedrag van gasten. En wat blijkt? Mensen aanspreken op hun ‘thuisgedrag’ werkt het beste.
Dagelijks worden er honderdduizenden handdoeken gewassen in hotels over de hele wereld. Dit gaat gepaard met enorme hoeveelheden wasmiddel en ontelbare liters water en heeft een grote impact op het milieu. Het verzoek aan hotelgasten om handdoeken meerdere dagen te gebruiken is vaak aan dovemansoren gericht. En dat is een gemiste kans want door handdoeken vaker te gebruiken kunnen hotelgasten een substantiële bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu.
Net als thuis
De reisorganisatie ontdekte dat de boodschap waarmee de hotelgasten werden aangesproken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, het meest effectief bleek. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%.
Miljoenen liters water besparen
Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu. Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt het op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en betekent het een reductie van CO₂ uitstoot van 1.676 kg per jaar. Als alle TUI hotels en resorts hierbij zouden worden betrokken, betekent dit jaarlijkse een besparing van ruim 17 miljoen liter water, 423.900 kWh en 228.000 kg minder CO₂ uitstoot.