Jonge Nederlandse reizigers zijn ambitieus en willen de wereld ontdekken
In een tijd waarin wij door sociale media steeds meer verbonden zijn en reizen makkelijker is dan ooit, is er onderzoek gedaan naar de Gen Z-reiziger*. Wat zijn hun reisplannen en hoe zijn deze verbonden met de algemene ambities in het leven? Om dit inzicht te krijgen zijn 22.000 respondenten in 29 markten ondervraagd.
Hoewel veel Nederlandse Gen Z-reizigers pas net volwassen zijn, weten ze al precies wat ze willen als het gaat om reizen: maar liefst 73% van hen heeft een reis-bucketlist gemaakt. Bijna twee van de vijf (39%) zijn van plan om minstens drie verschillende continenten te bezoeken in de komende tien jaar, en 31% heeft de intentie om in een ander land te gaan studeren, werken of wonen. Daarnaast is onafhankelijkheid voor deze generatie een prioriteit. De komende tien jaar is een kwart van de jongeren (20%) van plan om ten minste één keer alleen te reizen.
Reizen mag geld kosten
Een groot deel van de Nederlandse Gen Z-ers vindt dat reizen altijd de moeite waard is om geld aan uit te geven. Als het gaat om prioriteiten stellen, zien zij ‘reizen en de wereld zien’ als belangrijkste doel om hun geld aan uit te geven (54%). Investeren in een goede opleiding en/of professionele training staat op nummer twee (51%). Het hebben van meer materiële bezittingen krijgen een lagere prioriteit (34%).
*De Generatie Z is een demografische generatie, volgend op de Millennials (Generatie Y).
Bron: Booking.com