ICS: Meeste klachten over autohuur in Italië
Nederlandse creditcardgebruikers klagen het meest over onjuiste afschrijvingen uit Italië als het gaat om autoverhuur. Van alle betwiste creditcardafschrijvingen bij autoverhuur komt maar liefst 23,4% uit Italië. Het gaat daarbij volgens de creditcardgebruikers vooral om teveel berekende kosten voor schades, extra verzekeringen en boetes.
Dit blijkt uit cijfers van betaaldienstverlener ICS (o.a. VISA en Mastercard).
In 2018 kreeg ICS te maken met 1.223 gevallen waarbij autohuurders claimden teveel betaald te hebben (gemiddeld € 312,- per geval). Italiaanse autoverhuurders spannen de kroon met 286 meldingen. Klanten die het oneens zijn met een afschrijving kunnen deze betwisten. ICS kijkt dan of de betaling teruggedraaid kan worden.
Voorkom claims door betere controle vooraf
De creditcard verstrekker adviseert huurders om niet meteen een handtekening te zetten. Natuurlijk wil je na een lange reis graag snel naar je hotel of vakantiehuis, maar neem toch de tijd. Inspecteer de huurauto eerst van binnen en buiten en maak foto’s van gebreken en de kilometerstand. Meld deze ook bij de autoverhuurder. Check daarnaast waarvoor je verzekerd bent en of een aanvullende verzekering voor afkoop van het eigen risico en borg nodig is. Zo voorkom je dat de verhuurder kosten in rekening kan brengen die niet aan jou toe te schrijven zijn.
Top 5 landen met klachten over autohuur
Landen met de meeste betwistingen (2019) van transacties bij autoverhuurders:
- Italië
- Spanje
- Nederland
- Zuid-Afrika
- Portugal
Zet geen handtekening onder tijdsdruk
ICS registreerde in 2018 totaal 387.405 autoverhuurtransacties. In 0,2% van de gevallen gaven creditcardgebruikers achteraf aan dat er bedragen onterecht zijn afgeschreven. In de meeste gevallen is de creditcardgebruiker schadeloos gesteld.
Een woordvoerder laat weten dat er nogal eens wat fout gaat door tijdsdruk, bijvoorbeeld omdat de huurders van een auto het vliegtuig moeten halen en dan tóch een handtekening zetten onder een schadeformulier, ook al zijn ze het daar niet mee eens.
In die gevallen kan de creditmaatschappij achteraf geen geld meer terughalen. Neem daarom ruim de tijd voor het inleveren van de auto.