Reisverzekeringkorting.nl

Vragen over reisverzekeringen

055 540 04 09 (09.00 - 17.00 uur op werkdagen)

ICS: Meeste klachten over autohuur in Italië

Meeste klachten over autohuur in ItaliëNederlandse creditcardgebruikers klagen het meest over onjuiste afschrijvingen uit Italië als het gaat om autoverhuur. Van alle betwiste creditcardafschrijvingen bij autoverhuur komt maar liefst 23,4% uit Italië. Het gaat daarbij volgens de creditcardgebruikers vooral om teveel berekende kosten voor schades, extra verzekeringen en boetes.

Dit blijkt uit cijfers van betaaldienstverlener ICS (o.a. VISA en Mastercard).

In 2018 kreeg ICS te maken met 1.223 gevallen waarbij autohuurders claimden teveel betaald te hebben (gemiddeld € 312,- per geval). Italiaanse autoverhuurders spannen de kroon met 286 meldingen. Klanten die het oneens zijn met een afschrijving kunnen deze betwisten. ICS kijkt dan of de betaling teruggedraaid kan worden.

Voorkom claims door betere controle vooraf

De creditcard verstrekker adviseert huurders om niet meteen een handtekening te zetten. Natuurlijk wil je na een lange reis graag snel naar je hotel of vakantiehuis, maar neem toch de tijd. Inspecteer de huurauto eerst van binnen en buiten en maak foto’s van gebreken en de kilometerstand. Meld deze ook bij de autoverhuurder. Check daarnaast waarvoor je verzekerd bent en of een aanvullende verzekering voor afkoop van het eigen risico en borg nodig is. Zo voorkom je dat de verhuurder kosten in rekening kan brengen die niet aan jou toe te schrijven zijn.

Top 5 landen met klachten over autohuur

Landen met de meeste betwistingen (2019) van transacties bij autoverhuurders:

  1. Italië
  2. Spanje
  3. Nederland
  4. Zuid-Afrika
  5. Portugal

Zet geen handtekening onder tijdsdruk

ICS registreerde in 2018 totaal 387.405 autoverhuurtransacties. In 0,2% van de gevallen gaven creditcardgebruikers achteraf aan dat er bedragen onterecht zijn afgeschreven. In de meeste gevallen is de creditcardgebruiker schadeloos gesteld.

Een woordvoerder laat weten dat er nogal eens wat fout gaat door tijdsdruk, bijvoorbeeld omdat de huurders van een auto het vliegtuig moeten halen en dan tóch een handtekening zetten onder een schadeformulier, ook al zijn ze het daar niet mee eens.

In die gevallen kan de creditmaatschappij achteraf geen geld meer terughalen. Neem daarom ruim de tijd voor het inleveren van de auto.

Over de auteur: Rob Demmers

Rob Demmers schrijft al sinds 2011 met passie over reis- en annuleringsverzekeringen en is een groot deel van zijn werkzame leven actief in de assurantiebranche. Al in 1990 behaalde hij zijn Assurantie B diploma. Hij heeft gewerkt voor o.a. RVS Verzekeringen (nu Nationale Nederlanden), ZilverenKruis, ANOZ verzekeringen, Kentron Adviesgroep en Meeùs (nu onderdeel van Aon). Rob schreef destijds regelmatig voor assurantievakbladen, met name over zorgverzekeringen.
Na een aantal jaren gewerkt te hebben in het online marketing vakgebied, is Rob gaan bloggen. Het schrijven is inmiddels onder zijn huid gekropen en redactiewerkzaamheden behoren tot zijn belangrijkste dagtaak.
Hij is in het bezit van het diploma Wft-Basis die is uitgegeven door het Ministerie van Financiën.

Lees alle artikelen van Rob »

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.