Allianz Global Assistance: Nieuwe polisvoorwaarden zonder kleine lettertjes
Allianz Global Assistance probeert om zo duidelijk mogelijk te communiceren. De nieuwe polisvoorwaarden van reis- en annuleringsverzekeringen zijn daarom voortaan in een meer begrijpelijke taal geschreven. Ingewikkelde juridische formuleringen probeert Allianz Global Assistance te vermijden.
Voor de meest populaire verzekeringen zijn alle polisvoorwaarden inmiddels geheel herschreven en voorzien van een nieuw design. Geen kleine lettertjes meer dus. Met als resultaat een nog duidelijker voorwaardenpakket per 1 mei.
Van kleine lettertjes naar leesbare tekst
Door begrijpelijk te communiceren weet je als klant beter wat je van jouw verzekering kunt verwachten. Daarom heeft Allianz Global Assistance zoveel mogelijk juridische termen en moeilijke woorden vervangen door woorden die meer dagelijks gebruikt worden. Ook is het aantal woorden in de voorwaarden fors teruggebracht.
De volgende productvoorwaarden zijn geheel herschreven:
- Adventure & Survival Verzekering
- Assistant Services Verzekering
- Even-Op-Reis Verzekering
- Incoming Student /Au Pair Verzekering
- Pechhulp Verzekering
- Ticket Annuleringsverzekering
- Travel Risk Verzekering
Naast het herschrijven van de voorwaarden in een meer begrijpelijke taal, zijn de voorwaarden toegankelijker en klantgerichter gemaakt. De voorwaarden zijn voorzien van een nieuwe vormgeving met een groter lettertype en een begeleidende wegwijzer met handige telefoonnummers en tips. Met als resultaat een nog duidelijker voorwaardenpakket.
Toetsing door consumenten
Regelmatig doet Allianz Global Assistance onderzoek om de verzekeringen en de communicatie daaromheen nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van de klanten. Allianz Global Assistance analyseert bijvoorbeeld de feedback die ze ontvangen, maar vragen ook pro-actief aan consumenten of ze de communicatie helder en begrijpelijk vinden. De terugkoppeling uit deze onderzoeken hebben zij verwerkt in de voorwaarden.
Een aantal bestaande productvoorwaarden, die reeds in 2012 door Allianz Global Assistance herschreven zijn, hebben zij recentelijk door een consumentenpanel laten toetsen op duidelijkheid en vindbaarheid. Een handige aanvulling in de Productvoorwaarden is dat je direct ziet wat je kunt doen in geval van een noodsituatie, onder het kopje: How can we help?
De volgende productvoorwaarden zijn verbeterd:
- Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering
- Globetrotter Verzekering
- Doorlopende Zakenreisverzekering
- Collectieve Zakenreisverzekering
Nieuwe voorwaardenstructuur
Inhoudelijk zijn de voorwaarden niet veranderd, de structuur wel. Allianz Global Assistance gebruikt nu een vaste indeling per dekking zodat je makkelijk alle informatie kunt terugvinden. Er is nu één set algemene voorwaarden, die van toepassing is op alle verzekeringen. Verder zijn de Bijzondere Voorwaarden en Dekkingsoverzichten vervangen door één set Productvoorwaarden.
Inhoudelijke wijziging: dekking Rechtsbijstand
Allianz Global Assistance heeft het recht op vrije advocaat-keuze verwerkt in de dekking Rechtsbijstand. Dit houdt in dat je er in sommige gevallen voor kunt kiezen om zelf een advocaat te kiezen en geen gebruik te maken van de advocaten van DAS. Je betaalt in dat geval een eigen risico aan DAS. Dit eigen risico bedraagt voor particulieren € 250 en voor zakelijk verzekerden € 500. Voor procedures waarbij verplicht een advocaat nodig is, verandert er niets.