ADAC: Accu het vaakst oorzaak van autopech in Duitsland
Accu vaakst oorzaak autopech
ADAC in Duitsland, vergelijkbaar met de ANWB, laat weten dat in 42 procent van de pechgevallen de accu de oorzaak is. Dat is een stijging van twee procent. Dit komt vooral omdat, net als in Nederland, de gemiddelde leeftijd van de auto’s op de weg is gestegen en daarmee ook de leeftijd van de accu’s.
De ADAC denkt daarnaast dat de kwaliteit van accu’s uit minder is geworden. Mogelijk bezuinigen autofabrikanten zo en plaatsen ze goedkopere accu’s in nieuwe auto’s. Een ander probleem is dat automobilisten langer doorrijden met een slechte accu.
In totaal moest de ADAC 400 keer pechhulpservice verlenen om autobestuurders met een lege of kapotte accu te hulp te schieten. Op plaats twee in de pechstatistieken staan problemen met de motor. In veel gevallen gaat het daarbij om storingen in het brandstofsysteem of de ontsteking. De gedeelde derde plaats is voor problemen met stuurinrichting, carrosserie of de remmen.
De BMW X3 en 4-serie uit 2015 blijken zeer betrouwbaar, met elk 1 pechgeval per 1.000 geregistreerde voertuigen. De Hyundai i30 uit 2008 kwqm vorig jaar met 106,1 meldingen per 1.000 stuks uit de bus als het merk met de meeste problemen op de Duitse wegen.
Volkswagens met EGR-problemen
Opvallend is verder dat er bij Volkswagens veel problemen worden gemeld met het EGR-systeem. Een EGR (Exhaust Gas Recirculation), heeft als taak om een gedeelte van de uitlaatgassen terug te voeren naar de motor. De EGR-klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast.
Volgens ADAC hebben de EGR problemen mogelijk te maken met de soft- en hardwareupdates die sjoemeldiesels hebben ondergaan. Maar uit een vergelijking van de meldingen van de Golf IV met een EA189 dieselmotor sinds 2013 blijkt dat destijds al 10 procent van de storingen met deze Golf-type terug te voeren was op de EGR-klep. En dus al bestond voor de verplichte software-update.
Vooral de modellen met een 1.6 TDI aan boord geven problemen, meldt ADAC. De oorzaak van de problemen hebben wellicht te maken met de leeftijd van de voertuigen en de EGR-kleppen zelf die het einde van hun levensduur bereiken, dan aan de softwareupdates”.
Naast de diesels van Volkswagen kampt alleen de Opel Zafira erg vaak met EGR-storingen. Vrijwel alle modellen van andere merken uit dezelfde bouwjaren hebben de problemen onder controle, aldus ADAC.