Bagagedekking reisverzekering Allianz Global Assistance
Iedere reisverzekering kent een bagagedekking. Deze rubriek heeft betrekking op jouw reisbagage. Wanneer deze vermist, beschadigd of gestolen wordt kan je voor een vergoeding in aanmerking komen.
Een goede reisverzekering met dekking voor (reis)bagage kan er voor zorgen dat de kosten voor het aanschaffen van nieuwe bagage gecompenseerd worden. Let op, de uitkeringen bij bagageschade kunnen enigszins tegenvallen omdat er sprake kan zijn van een eigen risico. Daarnaast wordt er voor oudere spullen alleen dagwaarde uitgekeerd. Er geldt altijd een maximum verzekerd bedrag bij bagage schade.
Is de bagagedekking op een reisverzekering belangrijk voor jou? Controleer dan voordat jij een reisverzekering bij Allianz Global Assistance afsluit, de voorwaarden:
- Wat zijn de maximale verzekerde bedragen voor bagageschade
- Wordt er een eigen risico gehanteerd en zo ja hoe hoog is deze?
- Wat is de gehanteerde nieuwwaarderegeling en wat zijn de afschrijvingsregels.
Bagagedekking kortlopende reisverzekering Allianz Assistance
Een kortlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance kent de volgende dekking voor reisbagage:
- verlies/diefstal van kostbaarheden, voorwerpen of reisdocumenten (tot. max. € 4.000,-).
Globetrotter Verzekering
Bij de Globetrotter Verzekering van Allianz, heb je ook de keuze uit de bovengenoemde drie varianten. Wanneer je gaat backpacken of langere tijd in het buitenland verblijft is het wel raadzaam om te kiezen voor hogere verzekerden bedragen voor je bagage.
Sportuitrusting
Neem je tijdens je reis veel sportuitrusting mee? Kies dan ook voor de dekking Uitgebreide sportuitrusting. Met deze dekking ben je verzekerd voor je sportuitrusting tot maximaal € 2.500,-. Deze dekking geldt aanvullend op de dekking voor Bagage. Sluit deze aanvullende dekking af als je een sportuitrusting meeneemt op reis zoals bij: duik-, (kite)surf-, golf-, fiets- en wintersport.
Geld, pinpassen en reischeques
Geld is niet meeverzekerd op een bagagedekking. Je moet dit apart meeverzekeren. Met de dekking voor geld ben je verzekerd in geval van verlies/diefstal van geld, reischeques en/of chippassen. Verzekerd is maximaal € 750,- per reis.
Wat valt voor een reisverzekering onder bagage?
Welke artikelen vallen er onder de dekking van reisbagage:
- Foto-, film-, video/dvd-apparatuur inclusief eventuele bijbehorende beeld-, geluids- en informatiedragers.
- Computerapparatuur: computers (waaronder organizers) inclusief randapparatuur, software en eventuele bijbehorende beeld-, geluids- en informatiedragers. Niet alle voorwerpen die tezamen een foto-, film-, video/dvd- en computerapparatuur vormen zijn apart verzekerd. Bijvoorbeeld, camera’s, objectieven, filters, statieven, filmzonnen, recorders, draagtassen etc. vormen tezamen een uitrusting.
- Contactlenzen en brillen.
- Muziekinstrumenten met toebehoren.
- Goederen die tijdens de reis zijn aangeschaft.
- Sieraden, horloges, bontwerk, voorwerpen van goud, zilver of platina, edelstenen, parels.
- Muziekdragers waaronder iPods en MP3-spelers en niet in de auto ingebouwde navigatie-apparatuur.
- Mobiele telefoons.
- Rij- en kentekenbewijzen, kentekenplaten, vervoerbiljetten die speciaal voor gebruik tijdens de reis zijn aangeschaft, identiteitsbewijzen, toeristenkaarten, paspoorten, laissez-passers en visa.
- Onderwatersportuitrusting.
- Medische apparatuur wordt vergoed inclusief reparatiekosten.
- (Tand)prothesen en gehoorapparatuur: (tand)prothesen, tandbeugels, stifttanden, tandkronen en gehoorapparaten.
- Fietsen met toebehoren, opblaasbare en opvouwbare boten met toebehoren, surfplanken met toebehoren, imperiaal, skiboxen, sneeuwkettingen en jetbags.
- En als je wintersport hebt meeverzekerd, dan worden ook de volgende uitrustingen vergoed, eigen of gehuurde ski’s of snowboards inclusief bindingen, skistokken, skischoenen en skipassen.
Bagage zoek of vertraagd: Property Irregularity Report
Is je bagage niet meegekomen met je vlucht? Neem dan direct contact op met een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij waar je mee gevlogen hebt. Op iedere luchthaven is er een loket voor zoekgeraakte of vertraagde bagage.
Bij aangifte van vermissing moet je bij de luchtvaartmaatschappij altijd vragen om een P.I.R. (Property Irregularity Report). Laat je niet zomaar even wegsturen met de melding “claim maar bij je reisverzekering”. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor je bagage en aansprakelijk bij vermissing en vertraging.
Na het opstellen van een ‘Property Irregularity Report’ gaat de luchtvaartmaatschappij zoeken naar je bagage in het systeem dat ‘World Tracer’ heet. Het komt regelmatig voor dat bagage in een verkeerd vliegtuig is geladen. Het ‘World Tracer’ systeem wordt wereldwijd door bijna alle luchtvaartmaatschappijen gebruikt. Het kan de vermiste bagage in veel gevallen lokaliseren. Zodra je bagage gevonden is, zal de koffer of tas worden afgeleverd bij je accommodatie of een ander adres dat je hebt opgegeven.
Bagagedekking: vergoeding bij vermissing of vertraging
In geval van vermissing of vertraging van je bagage kan je een beroep doen op je reisverzekering. In veel gevallen krijg je een vergoeding voor vervangende kleding en toiletartikelen. De vertraging moet dan minimaal 24 uur bedragen.
Daarnaast ben je verzekerd tegen schade aan je bagage indien die vooruit- of nagezonden wordt. Mocht je bagage definitief vermist blijven, dan kan de vergoeding oplopen tot enkele duizenden euro’s. Dit is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering.
Schade aan reisbagage claimen
Schade aan je reisbagage of een onderbreking van je geplande reis is vervelend. Om je in geval van schade maximaal te kunnen ondersteunen heeft Allianz het aanvraagproces zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Als je de schade via het online schadeformulier indient, ontvang je automatisch een bevestiging en wordt de claim zo snel mogelijk in behandeling genomen. Wanneer je geen aanvullende documenten hebt meegestuurd, kan het zijn dat Allianz Assistance de originele documenten later nog bij je opvraagt.
Je kunt een schade op twee manieren bij Allianz Global Assistance indienen:
- Online schadeformulier, snel en eenvoudig. Binnen vijf werkdagen afgehandeld.*
- Schriftelijk, door uitprinten en invullen van een schade aangifteformulier.
* Een schademelding via het online schadeformulier wordt binnen 5 werkdagen afgehandeld als alle noodzakelijke documenten worden meegestuurd. Indien Allianz Global Assistance aanvullende informatie nodig heeft kan de termijn van 5 werkdagen worden overschreden.
Heb je een vraag over een schade?
Neem dan contact op met de afdeling claims van Allianz. Heb je al een schade gemeld, vermeld dan ook altijd je dossiernummer.
Wees voorzichtig: voorkom schade
Allianz Assitance verwacht dat jij voorzichtig met je eigendommen omgaat. Zij stellen bijvoorbeeld dat je geld, kostbaarheden en reisdocumenten bij je moet houden of moet opbergen in een kluis. Dus wordt je portemonnee gestolen uit je hotelkamer en heb je geld meeverzekerd, dan kan Allianz een vergoeding weigeren.
Laat je de bagage onbeheerd achter in de auto? Dan kun je, zelfs als de auto op slot zit, een vergoeding meestal ook wel vergeten. Lees daarom vooraf altijd goed de polisvoorwaarden van je Allianz reisverzekering en let goed op je spullen.
Vragen?
Stuur een e-mail naar [email protected] of bel ons: Telefoon 055 540 04 09 (10:00 – 17:00 uur op werkdagen)