Nederlandse zakenreizigers lopen niet warm voor nieuwe betaalmethodes
Zo’n 31% van de Nederlandse zakenreizigers staat erg sceptisch tegenover het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers zoals Apple, Google en Paypal terwijl slechts 14% bereid is om ze uit te proberen.
Internationaal liggen die verhouding anders: globaal zegt slechts 14% resoluut neen terwijl 44% graag de nieuwe betaalmethodes wil uitproberen. Dat blijkt uit de International Travel Management Study van AirPlus International.
Van de Nederlandse zakenreizigers die het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers overwegen, ziet 54% als belangrijkste voordeel dat ze comfortabel en snel zijn. De meest genoemde tegenargumenten zijn veiligheid (34%), een te beperkt netwerk waar de nieuwe methodes worden aanvaard (16%) en een gebrek aan informatie (16%).
Ook voor mobiel betalen lopen wij Nederlanders minder warm dan de rest van de wereld. 66% betaalde nog nooit per smartphone. Internationaal is dat 56%. Van degene die wel al met hun mobiel betaalden, deed 34% dat voor privéuitgaven, 31% op zakenreis en 34% zowel privé als op zakenreis. Ook hier zijn veiligheid (51%) en een tekort aan plaatsen waar met mobiel kan worden betaald (18%) de grootste struikelblokken.
Volgens de bevraagde travel managers wordt de bedrijfscreditcard (77%) het vaakst gebruikt voor betalingen voor en tijdens de zakenreis, gevolgd door invoices (50%), eigen creditcard (48%) en cash (35%). Virtuele betalingen, via mobiel of virtuele creditcard, gebeurden in Nederland bij 12% van de bedrijven. 16% van de zakenreizigers betaalde al eens virtueel, via payment apps en andere virtuele betaalmethoden. Belangrijkste argumenten tegen het gebruik van virtuele creditcards zijn bedrijfsrichtlijnen die geen virtuele betalingen toelaten (44%) en het gebrek aan informatie (41%).
Meer zakenreizen
De economische crisis lijkt volledig achter de rug, volgens de zakenreizigers en travel managers in Nederland. 53% van de zakenreizigers voelde in 2016 zo goed als geen gevolgen van de huidige economische situatie op de zakenreizen. 32% merkte zelfs dat er weer meer werd gereisd. Dat klopt met het gevoel van de travel managers: 50% voelde geen gevolgen, 27% merkte een positief effect. Gekeken naar de verwachtingen denkt 90% meer of evenveel te reizen in 2017, waarbij vooral luchtverkeer in de lift zit (37% verwacht daar een stijging).