Laagste prijs bepalend voor de vakantiekeuze van jongeren
Uit onderzoek van GfK onder zo’n 6500 consumenten, in opdracht van de ANVR, blijkt dat bij de keuze voor een vakantiebestemming de locatie en de prijs doorslaggevend zijn. Voor jongeren tussen 18 en 34 jaar is de laagste prijs vaak bepalend voor de vakantiekeuze.
Ook blijkt dat bijna driekwart van de Nederlanders nog nooit op wintersport is geweest, terwijl de resterende 20% dat graag doet. Liefhebbers van sneeuw boeken hun wintersportvakantie voornamelijk in de laatste maanden van het jaar. Zeker 80% van alle reizigers geeft aan twee of meerdere keren per jaar op vakantie te gaan, maar zo blijkt, een sneeuwbestemming is niet voor iedereen een optie.
Jongeren nemen meer risico
Ongeveer de helft van alle Nederlanders die op vakantie gaat, let er bij het boeken op dat zijn reisonderneming is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR en Garantiefonds Reisgelden. Ook meer dan de helft van de Nederlandse vakantiegangers zorgt voor een doorlopende- of kortlopende reisverzekering. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar lijken meer -onverantwoorde- risico’s te nemen dan andere leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zij minder belang hechten aan ANVR en SGR, en er vaker voor kiezen om geen reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.
De 6500 ondervraagde consumenten zeggen vooral in de eerste helft van het jaar een zomerse strandvakantie te boeken, terwijl de tweede helft van het jaar in het teken staat van het boeken van stedentrips. Om de geboekte bestemming te bereiken, stapt men voor meer dan de helft van de vakanties in het vliegtuig; de auto volgt als goede tweede. 65-plussers daarentegen pakken eerder de bus of maken een cruise.
Meerderheid boekt via internet
Dat Nederlanders een reislustig volk zijn, komt duidelijk naar voren: zeker 60% van de ondervraagden heeft de intentie om in de komende drie maanden weer een buitenlandse vakantie te boeken! Het boeken van een vakantie gebeurt door bijna driekwart op internet; rechtstreeks bij de aanbieder, de reisorganisatie of het reisbureau. Slechts 1% gaat voor ‘onzeker’ en regelt van te voren helemaal niets, terwijl zo’n 40% graag ‘zonder zorgen’ op vakantie gaat en boekt een pakketreis (vervoer, hotel en transfer).